Året efter starten 1930 deltar grundaren av Duro – Lennart Norström, i Bygge och Bos utställning utanför Linköping och där ser Lennart Norström behovet av tapeter som är tvättbara och håller för slitage. Det är skälet till att företaget fick namnet Duro, som på latin betyder stark och varaktig. ​Det är ett löfte som de än idag håller.

Deras tapeter i non-woven och papper är tryckta med en traditionell tryckmetod, där de använder upp till 10 gånger så mycket färg jämfört med andra tryckmetoder. Durotapeten ska ge dig en känsla av handtryck och kvalitet, samtidigt som de trycker allt från små detaljer till stora tryckytor. De åstadkommer detta med kombinationen av teknik, skickligt hantverk hos deras tryckare och modernt datorstöd. ​

I början på 2000-talet utvecklade Duro en banbrytande produkt, renoveringstapeten. Produkten EasyCover gjorde succé och några år senare lanserade Duro en kompletterande produkt, EasyCover Select. Renoveringstapeten ger släta underlag och ersätter bredspacklingen helt.

”Duro är ett begrepp. Våra tapeter har gjort hem vackrare i snart 100 år.  Vår affärsidé bygger på en omtanke om kunden, vår miljö, svensk design och vårt kulturarv.”